Svar till Mathlida

Fråga:
hej! blir väldigt imponerad när jag såg att gjort två operationer, riktigt starkt! Jag är en 17årig tjej som precis har fått reda på att jag ska opereras i december. Jag ska göra en främre operation eftersom min krök sitter emellan bröst och ländrygg! min fråga är alltså om du jämför dina operationer vilken va värst? vilken gjorde mest ont? vilken tog längst tid att läka och rehabilitera? har tusen frågor verkligen så om du vill skriva lite om hur du upplevde sjukhustiden och smärtan etc skulle jag vara evigt tacksam! hade även varit tacksam om du svarade i ett nytt inlägg, kram
 
Svar:
Hej! Kul att du kommenterat och självklart svarar jag på dina frågor! Den som var värst var just min främre operation men det var också min första operation. Då gick jag från 75 grader till 25 grader vilket är väldigt mycket, vid andra operation gick jag "bara" från 46 till 22. Så det blev en mycket kraftigare "tillbakaböj" (nytt ord?) vid den främre än den bakre. Det gick ungefär lika lätt/svårt att ta sig tillbaka till vanliga livet vid båda operationerna. Var dock svårare att ta mig tillbaka till handbollsplanen efter den andra operationen men det berodde nog till stor del på att jag var omotiverad till det. 
Sjukhustiden var bäst vid den första operationen, jag opererade mig på en onsdag och onsdagen därefter fick jag åka hem. Har gjort båda mina operationer i Linköping och båda är gjorda av Hans Tropp. Han är förövrigt en riktigt bra doktor och kan sin sak!
Operationen gör ont annat kan jag inte säga för då skulle jag ljuga. Värsta smärtan kom för mig efter 2-3 dagar vid båda operationerna men så behöver de självklart inte vara för andra. Smärtan skulle jag påstå är lite olika mellan operationerna. Vid den främre har du mer ont i ryggen och vid bakre mer ont i bröstet. Då de tycker på olika sätt när de fäster skruvarna. 
En bra sak med främre operation är att infektionsrisken är mycket mindre då. Jag fick infektion i mitt ärr vid den bakre operationen och blev då också kvar på sjukhuset längre.
Väldigt stor risk finns det att man får konstig känsel runt ärret då de skär sönder nerverna vid operationen. Denna försvinner helt för vissa och inget alls för andra. Efter första operationen så har jag lite konstig känsel under en bröstet men itne så mycket mer. Värre efter den bakre operationen. 
 
Undrar du eller någon annan något mer är det bara ni kommenterar så svarar jag på allt jag kan! 
 
Kram! 

Kommentarer
Postat av: sibella

Hej! Jag ska opereras andra gången nu i dec, och jag är jätte nervös, och jag undrar om man får går igenom sammasak? Som första operationen? Hur länge fick du vara i sjukhuset, och hur länge var du borta från skolan? Skulle vara tacksam om du skulle svara! :)

2013-10-18 @ 21:54:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0