2011-11-22

Svar på frågorna :)

Kände du att det var någon skillnad mellan denna och den gamla operationen? Tex om någon av dem gjorde mindre ont osv:)

Svar: Ja det gjorde jag. Denna var inte lika ansträngande från kroppen. Den förra operationen så vred dom ”ner” ryggraden från 75 grader till 19 grader som sedan gick upp till 26 på en vecka, vilket är helt normalt. Men nu vred dom bara ner från 46 till 26. Så värken i revbenen var mycket mindre.

 

Vad menar du med att magen får kämpa? Gör det ont i magen?

Svar: Efter att ha varit i princip helt sängliggande i två veckor o sen halvsängliggande i 1 vecka till så försvinner musklerna i mage, rygg, ben – ja hela kroppen. Så nu när man sitter upp, går och inte har stöd som håller upp sig så tränas alla muskler igen. Vilket gör att man har en del träningsvärk och ja magen får kämpa.

 

Vilken linje går du? Hur går det att ta ikapp allt? :)

Svar: Jag läser sam-ekonomi med idrottsinriktning på en väldigt liten friskola. 100 elever och 10 lärare, nästan alla lektioner använder vi datorer på. Det går bra så länge man vill och sätter upp relativa mål. Har väldigt mycket stöd av mina lärare och föräldrar. Mina lärare hjälper mig även så jag har möjlighet att skriva prov lite när jag vill och sen får jag material hemskickat.

 

Knäpp fråga kanske men, hur lång tid måste man vänta med att ha sex efter operationen? Och hur går/funkar det? Svara bara om du vill :)

Svar: Självklart svarar jag fast lite pinsamt med tanke på att mina föräldrar läser här men men. Efter min första operation så var jag singel och då tog det 1,5 år och var inget konstigt alls. Nu efter denna operation så var/är jag inte singel. Väntade 4 veckor och jag tyckte det gick bra. Så länge man tar det lugnt och stressar så går det bra.

Hur många stygn hade du i ryggen och hur långt är ärret?

Svar: Har 36 klammor (ser typ ut som häftstift) och ärret är ca 35 cm.

 

Hur kommer det sig att det ibland blir ärr på sidan och ibland precis på ryggraden? Hur kommer man åt om det inte är vid ryggraden?

Svar: Det beror på om man gjort en främre eller bakre operation. Vid en främre operation så går man igenom lungan bak till ryggraden och då får man ett ärr på sidan.

 

Gör det ont att ta bort klammorna?

Svar: Njjaa, det gör inte ont utan är mer obehagligt. Det svider/sticker till när dom ”böjs upp”.

 

Varför opererades du två gånger?

Svar: 2 år efter min första operation så började jag få ont i ryggen, och det blev bara värre. Så fick en rötgentid för att titta så inget var fel men det var det. Ryggen hade blivit snedare igen och det var därför jag hade så ont. Då bestämde dom sig för att göra en ny operation så jag skulle slippa ryggonten och för att ryggen inte skulle bli ännu snedare än vad den redan blivit.


Kommentarer
Postat av: julia och hazal- Skoliosbloggen

skönt att du får hjälp av dina lärare!:)

2011-11-22 @ 22:55:41
URL: http://julhaz.blogg.se/
Postat av: julia och hazal- Skoliosbloggen

Sv: nej precis det är ju viktigt att känna att man har stöd så att man slippe oroa sig över det också:)

2011-11-24 @ 17:52:10
URL: http://julhaz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0